CSEPELI HÍRMONDÓ

Gyakran a zöldségek és a gyümölcsök okozzák a puffadást

2012-06-21 kategória: Életmód megtekintve: 4,531

Feszülő hassal

Valószínűleg mindenkivel előfordult már, hogy egy kiadós étkezés vagy éppen egy kapkodva bekapott ebéd után kellemetlen tünetek jelentkeztek: a has felpuffadt, esetleg görcsösen fájt. Vajon mi lehet az oka, hogy néha úgy érezzük, pukkadásig tele vagyunk, és egyáltalán nem jó a közérzetünk?

Az emésztőrendszerünk – melyen az elfogyasztott tápláléknak keresztül kell haladnia – hat méter hosszú. Ezen a hosszú úton bomlik alkotórészekre az étel, melyeket a szervezetünk már képes beépíteni, illetve – hogy energiát nyerjen – elégetni. Amikor eszünk vagy iszunk meglehetősen sok – több liter – levegőt is lenyelünk. De szénsavas italok fogyasztásakor is kerül gáz a bélrendszerbe. A legnagyobb mennyiségű gáz – hidrogén, metán stb. – a vastagbélben képződik, ahol az emészthetetlen anyagok elbontása történik – s ez bizony nagy gáztermeléssel jár. Ennek a gáznak a nagy része – normális esetben – a bélfalon keresztül a vérbe jut, majd a tüdőn keresztül kilélegezzük. (Esetleg más úton illan el a szervezetből.) Ha azonban a mégis sok gáz marad a bélrendszerben, akkor következik be a felfúvódás, mely a bélfal megnyúlása miatt fájdalommal járhat.

Milyen ételek okozhatják?

Gyakran éppen a legegészségesebbnek számító zöldségek, gyümölcsök és gabonák azok, melyeknek ballasztanyagai felelősek lehetnek a kellemetlen tünetekért. Vannak ételek, amiket sokan kerülnek felfúvódást okozó hatásuk miatt: ilyen lehet a kelkáposzta-, vagy a borsófőzelék, a töltött káposzta, a bableves, de okozhat gondot a főtt kukorica, a zab, és a burgonya is. Ezekben a táplálékokban olyan anyagok vannak, melyek lebontásra csak a vastagbélben kerül sor, s a keletkező gáz erőteljes felfúvódást okozhat.

Mi segíthet?

Először is: mindenkinek magának kell kitapasztalnia, melyek a felfúvódást okozó ételek, hiszen ebben egyénenként eltérések vannak. Ezeket sem kell azonban teljesen törölni az étlapunkról, mert kisebb mennyiségekkel – idővel – hozzájuk „szokik” a szervezet. Fontos, hogy az ételt midig alaposan rágjuk meg – az étkezésekre időt kell szánni -, mert az alapos rágással megkönnyítjük az emésztési folyamatot. Nem feledkezzünk meg a bőséges folyadék-fogyasztásról sem.
A mozgás nagyon fontos ahhoz, hogy a bélrendszeren normálisan haladjon át a táplálék és a gázok is megfelelően szétoszoljanak. Az evés utáni szunyókálás – bár kellemes – de nem tesz jót az emésztésnek. Az ideális az lenne, ha az étkezéseket egy kis séta követne.


Minden jog fenntartva, cikkek, képek, forrás megjelöléssel használhatók! Forrás: www.csepelivaroskep.hu
Csepeli HírmondóIratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesülhessen híreinkről, programjainkról!