CSEPELI HÍRMONDÓ

Olcsó, szépít, fogyni is segít. Mi az?

2012-07-09 kategória: Csepeli Hírmondó, Életmód megtekintve: 1,224

Nem iszunk eleget. Különösen a nők hajlamosak arra, hogy, hogy megfeledkezzenek a megfelelő mennyiségű folyadékpótlásról, pedig a legdrágább hidratáló krém sem képes kiegyensúlyozni a szervezet belső vízhiányát, ami pedig jól látható nyomokat hagy a bőrön. Csökken a teltsége, a színe szürkésebbé válik, s még az apró ráncok is szembetűnőbbek lesznek. Inni tehát már csak szépségünk érdekében is muszáj, ám, hogy mennyi a szükséges napi mennyiség, az azért egyénfüggő. Bár általában a napi két-két és fél liter folyadék elkortyolását javasolják a szakemberek, ez azonban valóban csak általános érték.  Több tényező is befolyásolja, mennyi innivalóra van szükségünk. Meghatározó, hogy milyen munkát végzünk, sportolunk-e, s az is mérvadó, milyen ételekből áll össze a napi menünk. Szomjoltásra az ivóvíz és az ásványvíz a legalkalmasabb, de a víz mellett érdemes natúr, hozzáadott cukrot nem tartalmazó gyümölcs- és zöldségleveket, gyógyteákat is inni. De a leves, a joghurt, a kefir is nagy folyadéktartalmú élelmiszerek, s ha ezt is figyelembe vesszük, már nem is sok a napi kétliternyi lémennyiség. Bár az elmúlt években a palackozott vizek fogyasztására kaptunk rá, azt azonban nem árt ismét megjegyezni – s ebben a legtöbb táplálozási szakember egyetért – hogy a hazai csapvíz kiváló minőségű, összetevői 96−97 százalékban megfelelnek az előírásoknak. S azért javallott is időnként „házi vizet” inni, mert ha hosszú időn keresztül kizárólag egyféle ásványvizet fogyasztunk, bizonyos ásványokból túl sok kerülhet a szervezetbe, míg más, szükséges anyagokhoz nem jutunk hozzá. Az, hogy szénsavas vagy buborékmentes vizet választunk-e, ízlés kérdése, de a szénsavval dúsított italok túlzott fogyasztása hozzájárulhat a szervezet elsavasodásához, és emésztőrendszeri problémák esetén sem javallott. Ugyanakkor a buborékmentes vízben gyorsabban szaporodhatnak a nem kívánt baktériumok, ezért száraz, hűvös helyen, lehetőleg hűtőben tároljuk, felbontás után pedig tanácsos néhány napon belül  elfogyasztani.

Az elégtelen vízbevitel olyan tünetekkel is jelentkezhet, amit nem tudunk semmilyen betegséggel, állapottal magyarázni. Ha fáradtak vagyunk – már reggel is -, ha fáj a fejünk, ha kipirul az arcunk, ha a vizeletünk szúrós szagú és élénksárga színű, mind azt jelezhetik, a szervezetünk dehidratált. Tanulmányok jelzik, hogy ha a testsúlyunk 3 százalékának megfelelő vizet veszít a testünk, a teljesítőképességünk 10 százalékkal csökken. Ha a vízvesztés 4-5 százalékos, akkor az izmainknak 20-30 százalékkal lesz rosszabb az állóképessége, és az bizony már végzetes lehet, ha a testsúlyunk 10-12 százalékának megfelelő víz hiányzik a testünkből. Nem árt tudni, hogy a száj szárazsága már parancsoló állapot, a szervezetünknek ekkor már jelentős folyadékhiánya van: ilyenkor tényleg ne halogassuk tovább az ivást. S az az adat is a gyakori kortyolgatásra hívja fel a figyelmet, hogy – megközelítően – napi 2.4 liter vizet vesztünk a verejtékezéssel, a légzéssel és a kiválasztással.

Gyakran azzal is több víz ivására próbálnak sarkallni minket, hogy egy nagy pohár víz evés előtti elkortyolása telíti a gyomrunkat, így kevesebbet fogunk enni. Nos, ebben van igazság, de nem pontosan ezt a taktikát kell követnünk. Ne közvetlenül ebéd, vagy vacsora előtt húzzunk le egy félüvegnyi ásványvizet, mert ezzel főleg azt érjük el, hogy felhígulnak az emésztő-enzimjeink, s így nem tudják a feladatukat jól ellátni. Inkább a két étkezés közötti éhségünket csökkentsük vízivással, mert ezzel akár a napközbeni nassolást is kiválthatjuk, hiszen a víz valóban teltségérzetet okoz.

– m –

 


Minden jog fenntartva, cikkek, képek, forrás megjelöléssel használhatók! Forrás: www.csepelivaroskep.hu
Csepeli HírmondóIratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesülhessen híreinkről, programjainkról!