Csepeliek sikere a hajómodellek világbajnokságán

Egy magyar aranyéremmel, két ezüstéremmel és a csepeliek helytállásával ért véget az élethű, távirányítású hajómodellek világbajnoksága a Nógrád megyei Bánkon, a község taván július 23-án. A gőzgéppel hajtott modellezők kategóriájában a gyomaendrődi Kiss Gergő világbajnok lett. Az eseményt a Weiss Manfréd iskola modellező szakosztálya szervezte, amely Magyarország legnagyobb és legeredményesebb hajómodellező egyesülete. A világbajnokság fővédnöke Benkő Tibor honvédelmi miniszter, védnöke Valló Péter, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum (BKSzC) kancellárja.

Gulyás József, a Weiss Manfréd iskola szakmai igazgató-helyettese, egyben a világbajnokság nemzetközi versenybírája közölte: a csepeli egyesület második alkalommal rendezte meg a világbajnokságot, amelyre rekordszámú nevezés érkezett: 17 ország 341 hajója versenyzett. A magyar válogatottat tizenöten képviselték, ebből heten a csepeli szakosztályból érkeztek. A világbajnokság legfiatalabb versenyzője szintén a csepeli szakosztály tagja, a nyolc és fél éves Doman Gergő, aki az ifjúsági kategóriában nyújtott jó teljesítményt. A csepeli modellező szakosztály legeredményesebb versenyzője, egyben a vébé szervezője Gulyás József nyolcadik helyezést ért el, Füzi Márton és Gulyás Péter a magyar csapat élmezőnyéhez tartoztak. Az országok rangsorában Kína végzett az élen, második Oroszország, harmadik Németország. Őket követte más országokkal együtt Magyarország. Akik ezt a sportot űzik, több szakma mesterei is egyben, és az ilyen fiatalok nevelésében a BKSzC Weiss Manfréd középiskolája élenjár – mondta Gulyás József.

A csepeliek szempontjából azért is emlékezetes a világbajnokság, mert a Weiss Manfréd iskola idén ünnepli 70. születésnapját, a modellező szakosztálya pedig szintén hetven esztendeje működik. Korábban repülő modellezéssel foglalkoztak, a hajózó tevékenység húsz éve kezdődött.

Az első élethű hajómodellek világbajnokságát 1979-ben rendezték, s azóta egyre népszerűbb a verseny. Két fő kategóriában versengenek az indulók: az egyikben a saját építésű élethű modelleket mutatják be, a másikban egy gyártó cég termékéből összeállított hajmodellt állítanak ki. A zsűri először azt vizsgálja, hogy az egykor létező hajók másolatai mennyire hitelesek. Szemrevételezik a kivitelezés minőségét, a korhűséget, festését, egyéb részleteit. Ezt követően egy kijelölt pályán távirányítással kell végigvezetni a hajót, miközben a versenybírák pontozzák a teljesítményt. A versenyzők különféle jeleneteket eleveníthettek fel: például tengeri csatákat, a normandiai partraszállást, elsüllyedt hajók mentését, egy tanker kikötését vontatóhajóval. A jelenetek bemutatására 15 perc állt rendelkezésre.    

A világbajnokságot több kategóriában rendezték meg aszerint is, hogy a hajók milyen típusúak, illetve miféle meghajtással működnek. 

Cs. A.