Csepel Autógyári Nap Szigetszentmiklóson

Autógyári napot tartottak az egykori Csepel Autógyár területén szeptember 8-án abból az alkalomból, hogy a gyár hetven évvel ezelőtt kezdte el működését. A helyszínt ma ÁTI-Sziget ipari parknak nevezik. Több tucat Csepel teherautót, autóbuszt és más járműveket állítottak ki, amelyeket annak idején itt készítettek. A Csepel Autógyárban a hatvanas és a hetvenes években több mint tízezren dolgoztak, sok csepeli is itt talált magának munkát. Az eseményre mintegy háromezren látogattak el: nemcsak a környező településekről, Csepelről, Szigetszentmiklósról, Szigethalomról, Halásztelekről, Tökölről, hanem távolabbi városokból is érkeztek érdeklődők.

A Csepel Autógyár 1949-től kezdte el gyártani a külföldön is ismert és népszerű Csepel teherautókat. A hadsereg számára is készítettek több ezer D-344-es terepjáró teherautókat, amelyeket a 2000-es évekig használtak. Szállítottak belőlük a volt KGST országokba, de Irakba és Kínába is. Az Ikarusz autóbusz fenékvázát az 1970-es évektől állították elő, a buszokat nagyrészt pedig Mátyásföldön és Székesfehérváron szerelték össze. Ikaruszokból több százezer darabot gyártottak, az egykori Szovjetunió legalább 100 ezer buszt megvásárolt. A Csepel Autógyárnak közvetlen vasúti kapcsolata volt a Szovjetunióval. Az Ikarusz buszok hazánkban is rendkívül kedveltek voltak, olyannyira, hogy még ma is működnek ilyenek Budapesten és vidéken. Főleg a fővárosi tömegközlekedésben és a távolsági járatokon állították őket forgalomba. Amikor a rendszerváltás idején az Ikarusz gyártása kapacitás hiányában összeomlott, végeredményben a Csepel Autógyár is megszűnt. Hivatalosan ez 1992-ben történt.

A kiállításon a legtöbben a különféle típusú Ikaruszok után érdeklődtek. Sokan emlékeznek rájuk, hiszen a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években ezeken közlekedtek az emberek. Bemutatták a Csepel D-350-es teherautót, amelyekből hármat a gyár első példányaiként adták át 1949. április 4-én. Márkus Tibor péceli lakos tulajdonában van az a katonai terepjáró, amelyet amerikai mintára fejlesztettek ki a világháború után. Akkor néhány százat készítettek, de jelenleg állítólag csak ez az egy darab maradt meg. Márkus Tibor hobbija lett ennek a különleges járműnek a megóvása: hosszú éveken át szerelgette, javítgatta, és most először állította ki közszemlére.   

Miss Nándor, a Szigetszentmiklósi Helytörténeti Gyűjtemény szakmai munkatársa, az autógyári nap egyik főszervezője elmondta: a mostani kiállításon az volt a cél, hogy megtalálják és bemutassák az országban még működő összes Csepel teherautó típusait, valamint az itt gyártott autóbuszokat és más járműveket. Az ÁTI-Sziget magáncég 2002-ben vette át a területet, és azóta ipari parkként funkcionál. Különféle magáncégeknek adták ki a csarnokokat, a környék rendezett. A Csepel Autó Gyártmánymúzeumot 2006-ban hozták létre az ÁTI-Sziget és a szigetszentmiklósi önkormányzat támogatásával. Itt látható egyebek között az a teherautó, amelyet utoljára készítettek a gyárban. A múzeumot májustól októberig látogathatják az érdeklődők bejelentkezés alapján. Telefonon kereshetik Békés György tárlatvezetőt a 06-20-200-7241-es számon.

 Cs. A.