„Mi olykor menedékként működünk” – Beszélgetés Gajdócsi Nórával, a Mészáros Jenő Óvoda, Általános Iskola, és EGYMI vezetőjével

Mozgalmas tanév áll a Mészáros iskola mögött. Az intézmény idén ünnepelte hatvanéves jubileumát, június közepén pedig kiemelkedő szakmai tevékenysége elismeréseként miniszteri oklevelet vehetett át. Az iskola évtizedek óta elkötelezett a gyerekek elfogadó, szeretetteljes, egyedi nevelése mellett. Az intézmény vezetője, Gajdócsi Nóra lelkes elhivatottsággal fogja össze az iskola munkáját. Pályájáról, az intézmény előtt álló feladatokról is beszélgettünk vele.

A Mészáros Iskola tagadhatatlanul meghatározó pont az életében, végig kísérte a gyerekkorát… “Nagymamám ebben az intézményben volt gyógypedagógus, nyugdíjas évei alatt is tanított. A szünidőben sokszor jöttem vele, kellemes emlékek fűznek ehhez az iskolához. Akkoriban azzal riogatták a gyerekeket, ha nem tanulnak, mehetnek az Ív utcába. Soha nem értettem, miért mondják ezt. Úgy éreztem ez az iskola ugyanolyan, mint a többi, és a diákokat is olyannak láttam, mint az osztálytársaimat” – meséli Gajdócsi Nóra, akinek bár az iskolához kapcsolódó élményei meghatározóak voltak, mégis kisebb vargabetűkkel talált rá a gyógypedagógiai pályára. „Édesanyám vonalát követve közgazdasági szakközépiskolát végeztem, külkereskedelmi ügyintéző lettem, de hamar rájöttem, hogy ez nem az én világom, csak ezután jelentkeztem a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára. A gyakorlataim során mindig Csepelre keveredtem, de érdekes módon sohasem ebbe az iskolába.  Amikor átvettem a diplomámat mégis kézenfekvőnek és természetesnek tűnt, hogy itt szeretnék dolgozni.” Kezdetben munkaközösség vezető, intézményvezető-helyettes, majd Tóth Zoltán nyugdíjba vonulásával, 2016-tól az iskola vezetője lett. Ahogy fogalmaz, voltak fenntartásai a vezetői pozícióval kapcsolatban, de szerencsére a tanítás is megmaradt, heti hat órában történelmet és matematikát oktat. Ám sokáig a gyakorlatvezetői feladatokat is ellátta. „Izgalmas felkészíteni a leendő gyógypedagógusokat, továbbadni a gyakorlati tudást, tapasztalatot. Sok hallgató jön hozzánk, vonzza a fiatalokat az iskola szellemisége, légköre, hangulata” – tette hozzá Gajdócsi Nóra.

Azt nézzük, mi a legjobb a gyerekeknek

A diákokról, a hivatástudatról és a szakmát szegélyező apró sikerélményekről beszélgetve elmondta, a mai iskolarendszerben vannak gyerekek, akik nehezen találják meg a helyüket. A Mészáros iskolában az értelmileg és a tanulásban akadályozott gyerekek mellettautisztikus tüneteket mutató diákok is tanulnak, de olyanok is, akiket a szakértői bizottság nem tud kategorizálni. Ők általában egy 25 fős osztályban elvesznek, a régi kis létszámú osztályokat, pedig megszűntették. „Mi olykor menedékként működünk. Mindig azt nézzük, hogy mi a legjobb a gyerekeknek. A törvényi előírásokat, megkötéseket figyelembe véve, próbálunk más iskolákkal, kerületekkel, szakértői bizottságokkal olyan megoldást találni, ami a gyerekeknek a legmegfelelőbb. Sokszor kerülnek hozzánk olyan diákok, akiket máshol leírnak, azt mondják, hogy nem lehet velük mit kezdeni, de a következetes munkának, a türelemnek, a figyelemnek megvan az eredménye. Például egy elzárkózó, alig beszélő gyerek szép lassan megnyílik, odajön, köszön, átölel, részt vesz a csoportmunkában. Ezek a gesztusok ugyan másoknak apróságnak tűnhetnek, de nekünk óriási siker” -tette hozzá Gajdócsi Nóra.

A megújulásról, a feltöltődésről kérdezve egyúttal kiemelte, akik ebben a szakmában dolgoznak rengeteget adnak, anélkül, hogy ezt észrevennék. „Az egész személyiségünket belevisszük a hivatásunkba, így meg kell találni azokat a pontokat, ahol feltöltődhetünk. Próbálom az otthonlét és a munka között, kikapcsolódásként a mozgást közbe iktatni. Sokat dolgozom, örömmel jövök be az iskolába, úgy gondolom, ha nem szeretném, amit csinálok, akkor az életem harmadát elpazarolnám.

Jövőbeli feladatok

Az új kihívásokról szót ejtve Gajdócsi Nóra hangsúlyozta, az iskola átalakulási fázisban van, minden évben újabb feladatok várnak az intézményre. „Tavaly Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménnyé váltunk, erre azért volt szükség, mert mi látjuk el a kerületben lévő összes iskolában az integráltan oktatott sajátos nevelési igényű gyerekeket. A most következő tanévben átvesszük a soroksári iskolákban tanulók ellátását is, és folyamatosan készítjük elő a 2020 szeptemberére tervezett óvoda indulást.”

Potondi Eszter